Intern och extern sökmotoroptimering

h1-taggar, kursiv, understruken, fetstilt och länkar

Man kan dela in sökmotoroptimering i två olika fack, intern och extern optimering, eller "onpage" och "offpage" optimering. Den interna (onpage) optimering sker på sidan och den externa (offpage) optimeringen sker utanför sidans ramar.

Rubrikerna är viktiga i sökmotoroptimering

Rubrikerna i sökmotoroptimering är viktiga. Det är här du berättar för sökmotorerna vad som är tyngdpunkten på din sida. Du börjar med en huvudrubrik som du skapar med en H1-tagg, här nämner du huvudämnet i innehållet. Efter huvudrubriken H1 ska du ha en underrubrik som du skapar med en H2-tagg.

Vart ska jag placera H1 och H2-taggarna

Den mest logiska placeringen av H1 och H2-taggarna, precis som i artiklar ska de placeras längst upp på sidan där innehållet börjar. H1 och H2-taggarna ska beskriva innehållet av din artikel till den mån det är möjligt. Du kan dock använda H2-taggar fler gånger i texten än bara i början av innehållet, men det är i början sökmotorerna snappar upp innehållet och visar sedan din sidas relevans i förhållande till en sökning.

Här skriver vi innehållet som är på sidan. Se till att innehållet har hög relevans och är bundet med rubrikerna för att få en tillfredsställande sökmotoroptimering.

Kursiv, understruken och fetstilt

När du använder kursiv, understruken och festil text visar du att sökmotorerna ska lägga speciellt mycket tyngd på det utvalda ordet. Dessa taggarna ska användas i reducerad utsträckning och inte överdrivas. Det är endast de sökord som är viktiga för din sajt som ska innehålla taggarna. Även om du använder dina sökord flera gånger ska taggarna bara användas i liten utsträckning. Alltså bara på ett fåtal utvalda ord på din sida.

Länkar och sökmotoroptimering

Inlänkar är en mycket viktig del av sökmotoroptimering. Utan inlänkar är du utan resultat kan man nästan säga. Inläkar är ett gör att sökmotorerna hittar dig enklare och du ökar även i populäritet. Men det finns skillnad i kvalité på inlänkar, vissa ger dig mycket medan vissa inte ger dig någonting.

Vad är en bra inlänk

En bra inlänk kommer ofta från en sida som har liknande innehåll som din. Kort sagt, en bra länk är en länk som kommer från en relevant sida. En relevant sida är en sida som behandlar samma ämne som din sida. En bra länk kan också komma från en sidan som värderas högt av sökmotorerna. För att få länkar från relevanta sidor kan du fråga efter länkbyte.

Länkkataloger

Att få en länk i en länkkatalog kan vara både enkelt och gratis. Men ofta är många länkkataloger väldigt dåligt optimerade och ger ofta inte särskilt bra resultat. Försök hitta länkkataloger som behandlar samma ämne som du har på din sida, alltså nischade länkkataloger.

Länka till andra

Det kan vara bra att länka till andra sidor som är relevanta för ditt ämne. När sökmotorerna sedan vandrar vidare från din sajt till de relevanta sidorna du länkar till ökar din chanser för en lyckad sökmotoroptimering. Givetvis tillsammans med övriga steg vi tagit upp tidigare.

Mer om sökmotoroptimering

Om sökmotoroptimering på wikipedia

Forum om sökmotoroptimering

SEO-forum

Termer inom sökmotoroptimering

Content is king
Domännamn
Dublicate content
PageRank
Redirect
Sidkarta
Satellitsidor
SEO
SERP
Spindel
Textlänkar
URL rewrite
ÅÄÖ